7. Sri Lankaanse huisdieren en vooral veel aapjes

9 oktober 2017 - Baddegama, Sri Lanka

Hela!

Het wordt tijd dat ik jullie weer bijpraat over wat er de afgelopen anderhalve week allemaal is gebeurd hier.

Twee weekenden geleden alweer hadden we een weekendje Galle en Unawatuna gepland. Zaterdagochtend zijn we vertrokken naar Galle om daar op ons gemak wat rond te lopen. We waren hier al eerder geweest en wilden nog een keer terug om souvenirtjes te kopen en een bekend pakhuis te bezoeken.

Om 17 uur hebben we de bus gepakt naar Unawatuna, een bekende badplaats 15 minuten van Galle waar we een hotel hadden geboekt. Voor 6, 50 euro per persoon hadden we twee tweepersoonskamers, 2 badkamers en kregen we ontbijt. Later bleek dat we er voor diezelfde prijs ook nog een huisdier bij kregen; Gekki de gekko huisde in de toiletpot. Helaas voor hem ontdekten we hem net iets te laat…

Unawatuna is veel toeristischer dan Hikkaduwa en vooral ’s avonds erg gezellig. Er zijn veel meer restaurantjes en cocktailtentjes open. We hebben zaterdagavond heerlijk op het strand gegeten.

De ochtend erna zijn we naar Jungle Beach gelopen. Volgens mij slaat de naam niet alleen op het strand zelf, maar ook op het pad ernaar toe. Wat een klim, maar het was de moeite waard!

Die middag zijn we nog naar een Japanse tempel geweest en hebben we vooral lekker rustig aan gedaan op het strand. Rond half 8 waren we zondagavond terug thuis, helemaal uitgerust voor weer een nieuwe week in Lotus Home!

De meisjes waren weer blij ons te zien na het weekend. We hadden een nieuw spel voor ze gemaakt, namelijk dierenbingo. Dat vonden ze gelukkig allemaal erg leuk, vandaag vroegen ze er ook weer naar! We zijn nog steeds wc rollen aan het verzamelen voor de instrumenten die we met ze willen maken en hebben er bijna 17. Volgende week zou dus moeten lukken!

Afgelopen week zijn we ook bezig geweest met het uitje dat we voor de meiden willen regelen. Ze komen namelijk nooit buiten het tehuis en wij vinden dat ze daarom wel een dagje weg verdienen.

Het programma is gemaakt: 30 oktober willen we eerst met ze naar de Sea Turtle Hatchery in Ambalangoda en daarna naar de bekende Kande Viharaya Temple. Nu zijn we druk bezig met de crowdfunding en het regelen van vervoer, het ontbijt en de lunch. Voor degenen die het nog niet gezien hebben, de link naar de Crowdfunding staat op mijn facebook pagina!

Afgelopen dinsdag was Mylène jarig en kwamen Shantha (onze lokale supervisor), zijn vrouw en 3 kinderen eten. Wij hadden het huis schoongemaakt en versierd en zij zorgden voor het eten.

Een vriend van Shantha had een hele mooie taart gemaakt in de vorm van een grote bloem, super leuk! Ook hadden ze het avondeten mee dat bestond uit noedels met (ei)hoppers. Het zijn echt lieve mensen.

Na woensdag zat onze werkweek in Lotus Home er alweer op. Donderdag was het namelijk Poja dag, een maandelijkse feestdag binnen het Boeddhisme. De andere twee meiden die lesgeven op school waren vrij. We wilden heel graag een keer naar de leeuwenrots in Sigiriya, de bekendste rots van Sri Lanka die ook op de Werelderfgoed lijst staat.

Sigiriya is erg ver rijden vanaf hier, dus daar moesten we minimaal 3 dagen voor uittrekken. Als we het wilden doen, moesten we dat nu doen. Dus besloten we dit tripje van donderdag t/m zondag te plannen.

Donderdagochtend kwam onze chauffeur (de man van de eerste trip) ons om 6 uur ophalen, want we hadden een druk programma en moesten in die korte tijd heel wat kilometers afleggen.

Rond 11 uur kwamen we aan op onze eerste bestemming, Kitugala. Hier stond raften op te planning, om de lange reis even te kunnen onderbreken met iets sportiefs!

De eerste raftbotenverhuur was heel druk en zat al vol, dus reden we door naar de volgende. Daar was niemand, dus plek genoeg, maar in eerste instantie wist ik niet of dat zo’n goed teken was…

Met een veel te losse helm en one-size reddingsvest stapten we in de tucktuck, om vervolgens met de raftboot op het dak richting het startpunt te rijden. We moesten met tientallen mensen tegelijk via een hele smalle trap naar beneden richting de oever lopen, terwijl de gidsen achter ons aan renden met de boten op hun hoofd. Het was echt gekkenwerk!

De rivier was best wild en er lagen overal stenen in het water, maar het raften was super vet! Onze gids die achterin de boot zat en aanwijzingen gaf, zij dat we tijdens de ‘watervalletjes’ vooral moesten blijven peddelen om te voorkomen dat we om zouden vallen. Nou ik kan je vertellen, ik heb gepeddeld voor mijn leven!

Na het raften reden we door naar Nuware Eliya, waar we de eerste nacht zouden blijven.

Ze noemen de stad ook wel ‘Small England’ en die naam past ook wel. Met alle Engelse huize heb je totaal niet het idee dat je in Sri Lanka bent. Waar we even geen rekening mee gehouden hadden, is dat het de hoogst gelegen stad van Sri Lanka is. Zelfs het weer deed ons dus denken aan Engeland, het was er 14 graden!

Wat hebben we afgezien ’s nachts, maar nog meer de ochtend erna. Vrijdagochtend stond namelijk om half 5 de wekker, omdat we wilden gaan hiken in Horton Plains. Dit is een groot natuurgebied een uur rijden van Nuware Eliya met o.a. World’s End en Baker’s Falls.

Om 6 uur stonden we bij de ticketbalie in T-shirt en short, terwijl het waterkoud was en de een na de andere Chinees met muts, sjaal en handschoenen voorbij liep….

Gelukkig hebben we ons goed warm kunnen lopen en kwam rond half 9 het zonnetje erdoor. World’s End was erg mooi en we waren net op tijd! Nog geen halfuur nadat we er waren, trok de mist op uit het dal en zag je helemaal niets meer.

Die middag hebben we 6 uur gereden om uiteindelijk aan te komen in Sigiriya, onze eindbestemming. Ook hier hadden we weer een huisdier in de badkamer: een gele kikker. Beetje jammer dat hij niet in de badkamer bleef, maar we hem ’s nachts hoorden plakken aan de vloer van onze slaapkamer…

Zaterdagochtend ging de wekker iets later, namelijk om 5 uur. Met de Jeep zijn we naar een Safari park gereden. We waren de enige in het park en nog geen 10 minuten aan het rijden, of hadden al een olifant gespot! Het beest liep alleen, kwam best dichtbij en stond de hele tijd met zijn oren te klapperen. Toen hij ook nog eens met zijn voorpoot begon te schuiven en zijn slurf omhoog gooide, was ik blij dat de chauffeur maakte dat we wegkwamen! Uiteindelijk hebben we in totaal 32 olifanten gezien, een geslaagde safari!

Die middag hebben we de Pidurangala rock beklommen, zodat we uitzicht hadden op de bekende Leeuwenrots. Het uitzicht op de Leeuwenrots was gaaf, maar ik vond de Pidurangala rock ook erg mooi. De rots was helemaal vlak aan de bovenkant, alsof je op het dak van de wereld liep.

Zondagochtend stonden de Cave Temples en Golden Temple op het programma. De tempels waren mooi, maar de aapjes die er rondliepen waren misschien nog wel interessanter! Het begon al toen we aan kwamen rijden op de parkeerplaats. Er stond een busje geparkeerd en de aapjes hadden hun zinnen gezet op iets dat ín dat busje lag. Ze moesten en zouden het hebben, dus het dak en de spiegels moesten eraan geloven.  Vervolgens liepen we over een hele lange trap naar de tempels toe, een beetje zoals die lange trap uit de film Kungfu Panda. Het krioelde er van de aapjes, je struikelde nog net niet over ze. Ze zaten in prullenbakken, probeerden de schoenen te jatten die toeristen uit moesten doen voor de tempel en één aapje gooide zelfs een kokosnoot vanaf het dak op passerende toeristen! Jaja, dat waren nog eens apenstreken!

Gisteren zijn we aan het eind van de middag thuisgekomen van ons tripje, zodat we vandaag weer fris en fruitig in Lotus Home konden helpen. De meiden waren allemaal heel benieuwd naar onze foto’s en hebben heel hard moeten lachen om de apenfilmpjes.

Net hebben we onze eerst kokosnoot geopend in de achtertuin (oke, misschien met een beetje hulp van de tuinman) en morgenavond neemt Shantha ons mee naar een man die van alles maakt van kokosnoten, zoals pollepels en lantaarns. Woensdagavond is zijn dochter jarig en zijn we uitgenodigd  voor het diner en vrijdag neemt hij ons mee naar een Midwifery Office. Genoeg leuke dingen op de planning dus!

Geniet van de foto’s en tot de volgende keer!

Xxx Claudine

1. Pa en ma:
    9 oktober 2017
    Die boot op de tuktuk niet te filmen toch🙈
  2. Els Brouwers:
    9 oktober 2017
    Wat een geweldige ervaring!!!!
  3. Oma v Rijn:
    13 oktober 2017
    Claudine goede morgen, toen wij in Malysië waren oma en ikzelf en met oma waren wij er twee weken en later ben ikzelf met een accountant nog één week geweest heb ik heel veel tempels bezocht en geweldig vond ik dat maar ook het groeien van de bananen en sinasappels aan de bomen met andere woorden de tempels en de natuur waren bijzonder.Jij geniet ontzettend van de natuur en dat is natuurlijk prachtig.Nu over precies vier weken komen jullie alweer naar huis en de ervaring vergeet jij niet meer.Tussen haakjes ik ben nu best lang in Engeland geweest maar wij oma en ikzelf vinden Frankrijk mooier en aardiger.Tot het volgende reisverslag en de groeten aan iedereen.Oma en opa.