5. Schildpadden & cocktails

19 september 2017 - Baddegama, Sri Lanka

Ayubowan!

Hier weer een wekelijkse update uit het zonnige (en de laatste tijd ook natte) Sri Lanka! In Lotus Home gaat het goed, we hebben wat nieuwe spelletjes uitgeprobeerd. De meiden zijn helemaal dol op het balspel waarbij ze in een grote kring zitten en ze het flesje water (dat in het midden staat) om moeten gooien, terwijl één iemand verdedigd. De afgelopen week zijn Benne en ik bezig geweest met het tekenen, knippen en plakken van 2 memoriespellen en ook die vielen gelukkig in de smaak! Nu verzamelen we flesjes, yoghurtbakjes en wc-rollen om instrumenten van te knutselen. Jaja, het kind in ons komt terug naar boven hoor ;)

Vorige week woensdag was een aparte dag. De dag begon al vroeg; om 7.00uur MOESTEN we van de monik paraat staan tegenover de school waar Dylana en Mylène helpen, want vanaf daar zouden we met zijn allen naar Lotus Home rijden voor een ceremonie. Dus om 6:45 stonden we in de stromende regen langs de weg te wachten op een tuktuk. Natuurlijk was er die ochtend geen tuktuk te verkennen. Om 7:05 kwamen we hijgend en doorweekt aan, om uiteindelijk om 8:20 te vertrekken naar Lotus Home... We hadden het kunnen weten...

De ceremonie was wel leuk om eens mee te maken. Naast Lotus Home worden 2 nieuwe gebouwen gebouwd: een soort ziekenhuisje en een nieuwe grote kamer waarin de meiden kunnen knutselen, zodat de oude knutselkamer als slaapplek kan worden gebruikt. Voordat ze beginnen met bouwen, wordt er altijd eerst een ceremonie gehouden. Een Japanse vrouw die de bouw sponsort, mocht de eerste steen leggen (zie foto's).

Rond 11 uur werden we opgehaald door Kumare, op naar de 'Midwife office'! We kregen er een rondleiding van de hoofddokter. De office was eigenlijk een verloskundigenpraktijk en consultatiebureau in één. We mochten alles zien en vragen, heel interessant. Het viel me mee hoe goed de verloskundige zorg hier eigenlijk geregeld is.

Na het bezoekje kregen we van Kumare nog een 'tuktuk sightseeing tour' door de kaneelplantages en langs de Maduganga, een rivier. Terwijl we op de stijger stonden, vertelde hij dat er een paar weken geleden een visser vermist was geraakt. Waarschijnlijk door een krokodil opgegeten... Dat had ik nu weer niet hoeven weten.

Daarna hebben we bij Kumare geluncht, want ja dat kun je hier gewoonweg niet weigeren. Hij heeft 3 hele lieve kindjes, de oudsten zijn 3 en 4. Ze vonden ons natuurlijk super interessant en waren helemaal niet meer weg te slaan toen we ze de Snapchat-filters lieten zien! Echt een superleuke dag, we gaan zeker nog een keer naar het gezin toe. Zulke lieve mensen!

Afgelopen weekend was echt genieten. Zaterdag zijn we voor de tweede keer naar Hikkaduwa geweest. Deze keer hadden we een hele dag de tijd en stonden er wat dingen op ons lijstje die we graag wilden zien: The Turtle Hatchery & Rescue Centre en Het Tsunami museum. Vervolgens hebben we een lange strandwandeling gemaakt en onderweg kokosmelk gedronken uit kokosnoten. Op een gegeven moment zagen we allemaal mensen in het water staan. Er zwommen schildpadden in het water! We hadden die dag al wel wat kleintjes gezien in de Hatchery, maar niet in het wild én niet zo groot... Ze waren 1,5 meter lang en zwommen gewoon een paar meter van het strand vandaan! Je kon er gewoon tussendoor lopen en ze aanraken.

Na het schilpadden avontuur belandden we in een leuk strandbarretje, met muziek én cocktails! Dat hadden we wel verdiend na zo'n inspannende dag. We hebben er de hele avond gezeten, gekaart met een andere backpacker en de mooiste zonsondergang ooit mogen zien. Het was zo gezellig dat we onze laatste bus hadden gemist... Beetje jammer, dat werd dus een 'dure' tuktuk naar huis toe.

Zondag zijn we naar Galle geweest. Een veel grotere en toeristischere stad dan Hikkaduwa. De stad was vroeger de hoofdstad van een Nederlandse kolonie. Het Nederlandse Fort en de warenhuizen uit die tijd zijn nog bewaard gebleven. We hebben de hele dag rondgeslenterd door het fort en zijn later de stad zelf ingegaan. Galle is veel te groot om in één dag te zien, dus gaan we zeker nog een keer terug. De Japanse vrouw van de ceremonie heeft een winkel in Galle, TOKIO ICE. We hadden haar beloofd in het weekend langs te komen, dus hebben we daar een ijsje gegeten. Ze vond het zo leuk, dat moest natuurlijk even vastgelegd worden en door haar op Facebook worden gezet!

Ik zou nog zoveel meer kunnen schrijven, maar dan wordt mijn verhaal veel te lang! Geniet van de foto's en tot snel :)

xxx

1. Anja Vermast:
    19 september 2017
    Wat een belevenissen allemaal. Leuk om te lezen. Geniet nog van jullie tijd daar.
  2. Pa en ma:
    19 september 2017
    Weer met plezier gelezen👍🏼 Hip tassie😉
  3. Oma v Rijn:
    20 september 2017
    Nu Claudine, het is weer een lang en leuk verhaal, wat we met plezier hebben gelezen .
    Je hebt het naar je zin, dat straal je uit .
    Groetjes aan Benne en de andere meiden.